Misschien weet je wel dat ik dit jaar alles op alles wilde zetten om mijn droom – namelijk het organiseren van culinaire reizen – waar wilde laten maken. Maar ja, toen kwam Corona om de hoek kijken. Wat nu? Totdat ik op het idee kwam om online proeverijen te organiseren. Ik besloot dichtbij huis te beginnen. Met Nederlandse kaas! En dat is afgelopen week in een stroomversnelling geraakt. Ik vertel je er graag meer over in dit blog.

Online Kaasproeverij kaasboerderij

 

Even een kleine flashback

Helemaal in de startblokken staan en dan resoluut teruggefloten worden door zo’n naar k*tvirus dat de wereld in zijn greep houdt. Ik weet het, het virus zelf ik velen malen erger dan mijn plannen in de ijskast te zetten, maar de moed zakte me echt even in de schoenen.

Vooral ook omdat mijn plannen al een aantal jaren in mijn hoofd rondspookte en ik eindelijk mezelf ik die broodnodige mindset had gekregen dat ik toch echt actie moest komen. Anders zou het nooit gebeuren. Dus beloonde ik mezelf eind 2019 met een coachingstraject bij Stefanie van PEPER in je Zaak en maakte het plan nog concreter.

Ik maakte een plan de campagne en werkte alles achter de schermen uit om na mijn culinaire reis naar Indonesië (want dat was nog een ander project waar ik met Eating Habits mee bezig was) vol aan de bak te gaan promoten. Maar het mocht niet zo zijn. Zowel met mijn plannen die ik maakte met PEPER in je Zaak als mijn culinaire reis naar Indonesië.

 

Online Kaasproeverij kazen op de plank

 

Dan stort ik mij maar op Visibilitas

Met mijn andere bedrijf – Visibilitas – werk ik vooral op het gebied van online communicatie in de gezondheidszorg. En dat werd juist drukker door de Coronacrisis. Dus toen besloot ik me daar maar op te focussen. En dat ging lekker, maar het knaagde ook wel een beetje.

Want was ik stiekem ook niet met die culinaire reizen bezig om ook eens een keer in een andere sector te werken dan de gezondheidszorg? Ik heb naast het horecawerk bij de Tong Tong Fair dat ik elk jaar doe (behalve dit jaar want, je raadt het al: Corona) alleen maar werkervaring in de gezondheidszorg. Bere-interessant en ik heb niets te klagen over de carrière die ik nog steeds aan het bewandelen ben, maar het is wel een bepaalde cultuur waarvan het soms heerlijk is die even te ontvluchten.

Maar ja, de plannen die ik had met Eating Habits gingen het ‘m gewoon echt niet worden nu. En de impact van Corona gaat waarschijnlijk nog wel een hele tijd duren. En voordat de culinaire en reismarkt weer op het oude niveau zijn, dat duurt mogelijk nog wel langer.

Dus ik kon niet anders dan mijn plannen op in de ijskast zetten. Toch? Dus niet! Na een gesprek met mijn coach over een ander idee dat al langer in mijn hoofd spookte – maar ik verder nooit echt serieus heb genomen – ging het opeens leven. En zag ik kansen.

Over het serieus nemen van dat idee gesproken… eigenlijk waren het gewoon excuses. Want: ‘wie zit daar nou op te wachten?’ en ‘zo simpel, dat vindt waarschijnlijk niemand leuk…’ en ‘ondanks dat het zo simpel is, zit er wel een enorme puist werk aan vast’… enz enz.

Maar goed, stilzitten is niet echt aan mij besteed, dus ik heb besloten dat ik het er toch maar op ga wagen. Knop om en gaan met die banaan!

Online Kaasproeverij Markthal

Een culinaire eetreis vanaf de luie bank (of vanuit bureaustoel)

Want wat nou als ik zo’n culinaire reis gewoon naar de mensen toebreng? Helemaal tot in hun huiskamer, zodat ze vanaf de luie bank of vanuit bureaustoel kunnen genieten van heerlijke smaken. Dus een culinaire reis zonder te reizen, maar wel met een zo’n uitgebreid mogelijke ervaring ondanks de (beperkte) middelen die voor handen zijn. Hoe meer het idee vorm ging krijgen, hoe enthousiaster ik ervan werd.

En elke culinaire reis is samen leuker dan alleen. Want eten verbindt. Een enorm cliché, maar een waarheid als een koe. Maar het is echt zo: eten verbindt! Zelfs online. Daar ben ik van overtuigd.

 

 

Wat ga ik (gaan we) doen?

Ik ga een Nederlandse Kaasproeverij houden, maar dan online. En dat gaat als volgt:

Jij meldt je aan voor de datum naar keuze. In de week voorafgaand aan de proeverij krijg je een verrassingspakket met 5 soorten Nederlandse kazen toegestuurd van mijn partner Hello Cheese.

Nog niet openmaken! Gewoon paar daagjes op een koele plek bewaren tot aan de online proeverij. Want dat gaan we allemaal tegelijk het pakket uitpakken (unboxen) en dan één voor één de kazen proeven.

Tijdens de proeverij vertel ik je meer over de kazen. Want het verhaal erachter is net zo interessant als de kaas zelf. Na elke ronde (dus 5 rondes in totaal) kunnen we met elkaar van gedachten wisselen over de smaak, geur, textuur en wat je verder kwijt wil over de betreffende kaas.

 

online Kaasproeverij via Zoom

 

Nederlandse kazen

Geen gewichtige proeverij hoor! Het gaat vooral om de gezelligheid, het connecten met andere kaasliefhebbers en gewoon genieten van de heerlijke, bijzondere kazen die Nederland rijk is.

Het scala aan lokale kazen die in Nederland worden gemaakt is enorm. Juist de lokale kaasjes, met veel passie gemaakt door boeren met hart voor de zaak, die zijn zo interessant. En lekker! Door deze Online Kaasproeverijen wil ik deze kazen en hun producenten een podium geven.

Nederland heeft prachtige streekproducten. En aangezien we voorlopig nog massaal in eigen land moeten blijven, kunnen we ons ook maar beter richten op de mooie pareltjes die ons land heeft. Omdat ik me vooral bezig hou met culinaire reizen, zijn dat ik mijn geval natuurlijk ook de culinaire pareltjes. En ik neem je graag mee.

 

Verbinding

Maar het gaat ook om de gezelligheid met elkaar, het verbinden. Eten verbindt. Ook online. Daar ben ik van overtuigd. 

Die verbinding is voor mij net zo belangrijk als een podium geven aan de bijzondere Nederlandse streekkazen die tijdens de online proeverijen aan bod komen. Connecten met elkaar, nieuwe mensen leren kennen. In tijden van Corona, ook al gaat Nederland langzaam van het slot, is dat zo ontzettend belangrijk.

 

al 5 aanmeldingen na 1 dag zonder veel promotie

Gisteren was de softlaunch. Een aantal mensen hadden zich opgegeven voor de speciale scoop mail. Daaruit hadden 5 mensen zich aangemeld.   

Ik ben zo dankbaar dat mensen het vertrouwen in me hebben om zich aan te melden en samen met mij in dit nieuwe avontuur te storten. Want zo voelt het voor mij wel. Als een groot (ondernemers)avontuur. Ik zag mijn droom in duigen vallen (voor nu dan) door de hele Corona crisis, maar het laat maar zien dat ik niet voor een gat ben te vangen. Creativiteit borrelt waar het niet gaan kan. Maar nu heb ik iets wat er voorheen nog niet altijd inzat: de durf om mijn nek uit te steken. (Het is vandaag ook Nationale Ego Dag, dat merk je waarschijnlijk wel 😉 )

 

Zegt het voort!

Nu ken jij misschien nog wel meer kaasliefhebbers. Soort zoekt soort. Mocht je nou iemand weten en denken: dat is echt wat voor hem of haar, zegt het voort. Daar doe je niet alleen mij een plezier mee, maar vooral de ander. Neem dat maar van mij aan 😉

De data zijn:

Vrijdag 5 juni 2020 om 20.00 uur

Zaterdag 13 juni 2020 om 20.00 uur